Elkészült a vállalkozókkal készített interjúsorozatom második része.
Ezt meg is hallgathatod, de ha szívesebben olvasnál, akkor azt lejjebb görgetve megteheted.
Sziasztok! Ez a mai interjú, ahogy látjátok egy kicsit más, mint az első, mivel nem csak olvashatjátok, de meg is hallgathatjátok. Remélem, hogy ezzel a kis extrával azokat is sikerül elérnem, akik nem rajonganak annyira a hosszú cikkek olvasásért, de érdekelné őket egy ilyen téma!
Egy összevágott felvételt fogtok hallani, mivel nem egy élőben felvett beszélgetés zajlott le Gáborral, hanem előre megírtam neki a kérdéseimet, ő pedig utólag válaszolt rájuk. Szóval előre is elnézést kérek mindenkitől, ha kicsit furcsán jön majd ki 1-2 mondat.
Nagyon örültem, amikor elfogadta a felkérésemet, mert sokan ismerik már a munkásságát, hiszen egy igencsak elismert marketingszakemberről és cégvezetőről van szó.
Ha valaki mégsem hallott volna még róla, akkor annyit elárulok, hogy könyve, a Kisvállalati Marketing Biblia kötelező tananyag a Budapesti Metropolitan Egyetemen, több mint 20 ezer példányban kelt el, és cégét, a Marketing Commandot 2001-ben alapította feleségével, Janata Krisztával, aminek azóta is töretlen a sikere!
A Forbs egyszerűen csak úgy hívja, hogy a marketing guru, a HVG pedig úgy nyilatkozott róla, hogy ő teremtette meg a kisvállalati marketing alapjait Magyarországon!
Szerintem minden vállalkozó örülne, ha ilyen jelzőkkel illetnék, ezért ismerjük is meg őt egy kicsit közelebbről.
Az első kérdés, amit feltettem Gábornak az úgy szólt, hogy:
Első körben villamosmérnöki diplomát szereztél, majd csak utána váltottál a marketing területére. Miért döntöttél így?
Szia Csilla! Wolf Gábor vagyok és köszönöm szépen a kérdéseid, nagyon jókat kérdeztél, úgyhogy essünk is neki!
Azt hiszem, hogy amikor valaki tanul és még a karrierje elején van, akkor gyakran elkapja az az érzés, hogy „Biztos, hogy ez az én pályám? Biztos, hogy jó felé megyek?”. Ez bennem is megvolt.
Nagyon érdekes volt. Az egyetem alatt volt management óránk és messze akkor voltam a leglelkesebb. Ez már ugye egy ilyen irányt mutatott, hogy erre felé kellene mennem, hogy valami ilyesmit kellene. De akkor még ezt nem tudtam, hogy ez mi, csak hogy szeretnék a bizniszben dolgozni.
Ami igazán sokat számított, és szerintem ez tanulságos lehet mindenkinek, hogy volt mellettem egy mentor, aki igazából a tanárom volt. Az a tanárom, akinél szakvizsgáztam, Dr. Illyefalvi-Vitéz Zsolt. Ő volt az, aki egy beszélgetés után azt mondta, hogy miért nem nézünk neked Gábor egy üzleti ösztöndíjat. 2-3 hét múlva jött és hozott nekem egy ilyen pályázati lapot, azt megpályáztam. Ezzel eljutottam ki Glasgowban a Strathclyde Universitynek a nemzetközi marketing szakára, és gyakorlatilag onnan már felkerültem a marketing pályára.
Mielőtt megalapítottad volna saját cégedet, a Marketing Commando-t, olyan multiknál dolgoztál, mint a Xerox, vagy a Motorola. Sokan tartanának egy ilyen volumenű változástól, de te bele mertél vágni. Mi ösztönzött erre a legjobban?
Nem tudom, hogy hallgatják-e olyanok a műsorodat, akik jelenleg egy multiban dolgoznak, vagy van egy munkahelyük és a vállalkozáson gondolkodnak.
Nekem az első érzésem az nem is a vágy volt, hogy „Úr Isten de jó lenne egy saját cég!”. Az első érzésem az az volt, hogy valamit nem jól csinálok. Valahogy én itt rossz vagyok.
Most gondolj bele, nekem igazából álommunkáim voltak! A Xeroxnál is tök jó volt a munkám. A Xeroxra engem a glasgowi egyetem után vettek fel úgy, hogy Angliában, London mellett dolgoztunk egy Marlow nevű kis helyen.Egyébként ez azért érdekes, mert Adam Clark, magyarul Clark Ádám Marlowban építette fel a Lánchídnak a kicsinyített mását, mielőtt az igazit megépítette volna, tehát az volt a demó verzió, vagy tesztverzió. Marlownak a határában van egy pici kis Lánchíd.
Na a lényeg az, hogy álom munka volt! Angliában dolgoztam, utána amikor átmentem a Motorolához, akkor még ők az USA-ban mindenféle drága tréningekre küldtek. Dolgoztam Chicago mellet, dolgoztam Floridában, isteni volt tényleg. Hogyha valakinek ez az álma, akkor ez egy álomkarrier, egy álomélet. És basszus nem éreztem jól magamat benne! Úgy éreztem, hogy én nem vagyok ide való. Főnökeimmel nem jöttem ki jól, állatira sokat küszködtem a motivációval és hát szerintem én nyomtam azt a karriert egy jó 10 évig.
Amikor lett egy lehetőség és belekezdtem a Marketing Commandoba és elkezdtem a saját vállalkozásomba dolgozni, szerintem 10 év után akkor voltam először motivált. Akkor tapasztaltam meg azt az érzést először, hogy van kedvem dolgozni, hogy van kedvem hajtani, szorgalmasnak lenni, hogy van egy olyan célom, amiért érdemes tényleg mindent, apait-anyait beleadni!
Sokkal jobban taszított a multis pálya, minthogy vonzott volna a vállalkozói, mert akkor nagyon kevés vállalkozót ismertem. Hát ez szerencsére ma már más. Ma már sokan látják a példánkat, olvashatnak róla, de akkor ezt sokkal nehezebb volt meglépni. Szerintem simán már egy 5 évvel korábban elkezdhettem volna már a Commandot, hogy ha vannak előttem olyan példák, olyan sztorik, akik inspirálóak.
Mi okozta számodra a legnagyobb nehézséget az indulásban, és hogy kerekedtél felül rajta?
Hát nem a marketing volt a legnagyobb nehézség, ugye azt imádtam, hanem inkább az időmanagement. Inkább az, hogy hogyan osszam be az időmet. Nagyon sokat kellett dolgozni, nagyon sokféle munkát kellett elvégezni ahhoz, hogy beinduljon egy vállalkozás.
Ugye én multis háttérből jöttem, egy marketinges háttérből, volt egy olyan eszköz a kezemben, ami egy nulláról induló vállalkozónak nincs. Tehát tudtam, hogy hogy kell tervezni, megtervezni, éves forgalmat hogy kell mérni. Volt bennem olyan fegyelmezettség, hogy például én minden nap azzal kezdtem a munkámat, hogy leültem és telemarketingeztem. Minden nap reggel 07.00-től olyan 08.30-ig egy korrekten megvásárolt céges adatbázisból hívogattam az ügyvezetőket és kérdeztem őket a marketingükről. Nagyon sokféle marketinges scriptet leteszteltem és gyakorlatilag az hozta nekem az első ügyfeleket. Tényleg szerintem ezt olyan két éven keresztül minden hétköznap megcsináltam. Tulajdonképpen az volt a legnagyobb nehézség. Mondok még egyet.
Ugye nagyon sok embernek van egy nagyon jó vállalkozási ötlete, belekezd és azt mondja, hogy „Hmmm, ez nem elég jó!”. Az egyik oka ennek az, hogy amit csinálsz, azt nem a jó üzleti modellben csinálod.
Tehát a Marketing Commandonál, főleg az első időszakokban, de igazából ma is nagyon sokat kell tesztelni az üzleti modellt, hogy az működik-e. Én elkezdtem, mint óradíjas tanácsadó, aztán azt kiegészítettük tréninggel, amikor a feleségem Kriszta is belépett a bizniszbe. Ő egy tréning specialista, ezt tanulta egész életében. Nagyon jó volt abban, hogy ami a fejemben van tudás, azt hogyan alakíthatjuk át egy olyan tréningé, amivel például egy fodrász is, akinek soha semmi köze nem volt a marketinghez is el tudja kezdeni hirdetni magát. Aztán utána csináltunk előfizetést. Az országban az első üzleti előfizetés volt a Marketing Navigator, aztán csináltunk konferenciákat, most a gotomarketinget csináljuk.
Tehát folyamatosan játszani kell az üzleti modellel, hogy mindaz amit csinálunk, abból hogy lehet megélni, másrészt olyan formába tenni, ami az ügyfeleinknek a legnagyobb segítség és a leginkább versenyképes a piacon. Ez nem is azt mondom, hogy nehézség, csak ezzel állandóan foglalkozni kell, különben elöregszik a biznisz.
Szerintem ez egy óriási mítosz, hogy a munkát és a magánéletet szét kell választani. Nekem az a filozófiám, hogy a munkát és a magánéletet integrálni kell.
Ehhez a legjobb tipp, amit adhatok, hogy vedd körbe magad olyan emberekkel, vegyél fel olyan embereket, alvállalkozókat, akik leszedik rólad azokat a feladatokat, amiket el kell végezni, de nem te vagy benne a legjobb.
Nekem nagyon nehéz volt az első időszakban, hogy én telemarketingeztem. Amit még ennél is jobban utáltam – pedig ugye az hozza a pénzt, attól ketyeg be a pénz –, hogy kiállítani a számlákat, meg adminisztrálni, meg ügyfelekkel szerződéseket kötni, ügyfélszolgálat stb. Aztán ezeket szépen elkezdtem kiszervezni. Felvettem az első asszisztensemet, akit nyilván el kellett fogadni, hogy az első 1-2 hónapban veszteséges lesz, sőt még több munka nekem, de tudtam, hogy ez arra felé megy, hogy hosszabb távon, vagy akár már középtávon levesz rólam feladatot, és én a felszabadult időt vagy arra tudom használni, hogy több szabadidőm van, vagy arra, hogy nagyobb értékű munkákat végzek.
Wolf Gábor és Janata Kriszta (Kép forrás: womanitymagazin.hu)
Visszakanyarodva oda, amit kérdeztél, hogy a munka és a magánélet, mára csak olyan feladataim vannak, és tényleg csak olyan munkáim vannak, amiket élvezettel végzek, ami feltölt. Ma épp tanácsadok, mások, vagy a saját rendezvényeimen előadok, vagy arra készülök. A tartalommarketinggel foglalkozok, termékfejlesztéssel foglalkozok, a gotomarketinggel foglalkozom, tehát olyan dolgokkal, amik elé öröm leülni, vagy amiket öröm megcsinálni.
Én számomra ez nem is munka, hanem az életnek egy élvezetes, értelmes eltöltése. Ezek után nincs igényünk a Krisztával olyan fajta dologra, hogy „Úr Isten, végre lement ez a 8 óra szar meló, most végre szabaduljunk ki és éljünk!”, mert tulajdonképpen mi élünk, miközben dolgozunk akkor is. Szerintem ezt rohadt fontos megérteni.
Milyen marketinges eszközöket ajánlanál például egy hozzám hasonló vállalkozónak, aki nemrég indította el vállalkozását?
Erről van is egy anyagom, hogy Az első 100 vevőm, ahol olyan eszközökről-módszerekről beszélek, amivel egy cég el tudja magán indítani a piacon. Elmondom a legegyszerűbbet, tényleg egy nagyon-nagyon jó és klasszul működő módszer.
Amikor indítasz egy céget, akkor írj az összes ismerősödnek egy papírlevelet. Tilos e-mail! Tilos Messenger! Mindannyian kapnak 100 Messenger üzenetet, meg 100 e-mailt. Annak olyannak kell lennie, ami kilóg. Tehát szépen boríték, levél, bélyeg és írd bele abba a levélbe, hogy:
„Helló X! Már rég találkoztunk és ezt csak azért írom, mert egy nagyon fontos változás történt az életemben. Belefogtam egy új vállalkozásba és figyi, itt van két kupon! Nagyon szeretném, ha te az elsők közt lennél, aki kipróbálod. Itt van hozzá egy kupon, ami csak családnak és barátoknak való, illetve itt van kettő, hogyha van egy olyan ismerősöd, akinek ez a szolgáltatás, vagy termék hasznos lehet, érdekes lehet, akkor megköszönöm, ha odaadod és megköszönöm, ha ezt kihasználod! Nagyon szeretném, hogy ha barátok és ismerősök lennének az első vevőim!”
Ezt így szépen el kell küldened, leírod, aláírod kézzel, megcsinálod a kuponokat és kiküldöd, onnan lesznek az első vevőid. Utána oda kell figyelni, hogy mindenkitől kérj értékelést, akár mindenkitől kérj egy tesztimóniát, Facebookon értékeljenek, Googleon értékeljenek stb. De ez az első, mert ugye kell a pénz, tehát azonnal kell bevétel, ezért fókuszáljunk a vevőkre.
A másik feladat, amit azonnal elkezdenék – és ezt sokan elhanyagolják –, hogy egy jó vállalkozás akkor lesz igazán dübörgő, hogyha érti, érzékeli és reagál az ügyfeleinek az igényeire, problémáira, élethelyzetére!
Ennek az egyetlen módja az az, hogy a nulladik pillanattól el kell kezdeni piackutatni és azt folyamatosan, rendszeresen csinálni kell, és ezt a küszködő vállalkozásoknak a többsége, vagy talán mindegyike elhanyagolja. A cégben legyenek rendszeres kutatások! Monitorozd a konkurenciát! Beszélgess a vevőiddel, de nem csak akkor, amikor épp kedved van, hanem tudatosan! Mondjuk amikor bejön hozzád vásárolni, akkor kikérdezed. Épp most mi történik az életedben, ami miatt neked fontos lett egy elegáns ruha? Mi történik az életedben, ami miatt fontos lett neked a marketing, fontos lett, hogy a cégedet fejleszd? Mi a legnagyobb problémád a többi hasonló céggel? Mi az, ami frusztrál téged a ruhavásárlásban? Stb. stb.
A vevőszerzés mellett folyamatosan készítsünk piackutatásokat, piacfelméréseket, vevőfelméréseket. Onnan fognak jönni azok az információk, ami miatt felcsillan a szemünk, hogy „Basszus! Itt van egy lehetőség, amit eddig nem láttam meg!”.
Elmondom mi a legnagyobb probléma. Nagyon sok cég azt, hiszi, hogy ő ismeri a vevőt, de az nem vevőismeret, hogy találkozott egy párral! Az nem vevőismeret, hogy megpróbálod kitalálni, hogy mire gondolnak! Az a vevőismeret, hogy rendszeresen, folyamatosan kutatod őket, ezt az információt leülsz, elemzed, átbeszéled a többiekkel, átbeszéled a stábbal, átbeszéled akár szakértőkkel, hogy jól reagáljanak rá.
Kíváncsi vagyok, hogy mit gondolsz! Szerinted minden kisvállalkozó számára elsajátítható legalább egy alapszintű marketingtudás, vagy vannak kivételek, akik mondjuk úgy, hogy nem alkalmasak erre?
Hát azt kell, hogy mondjam, hogy ma már marketing nélkül nem megy. Még a 80-as, 90-es években, amikor elindult Magyarországon a vállalkozósdi, akkor az első nagy vállalkozó generáció az alapvetően kapcsolatokon nőt föl, vagy ugye akkor még ott volt egy nagyon durva hiánygazdaság. Ma már nincs. Ma már túlkínálat van minden piacon és a kapcsolatok maximum ahhoz elegek, hogy fenntarts egy bizniszt alapszinten, de ahhoz nem, hogy növelj egy céget.
Nekem mindig az a legfontosabb egy vállalkozón, hogy elérjem, hogy marketingorientált legyen, és igazából ebből két féle van. Az egyik az, aki önmagától marketingel. Én ezt úgy hívom, hogy a Steve Jobs típus, aki érti a piacot, folyamatosan innovál, izgalmas dolgokat talál ki. Tehát nagyon rajta tartja a pulzusát a piacnak az ütőerén, tudja, hogy mik frusztrálják az embereket és van mellette egy olyan innovatív gondolkodása, amivel erre rá tud fejleszteni termékeket, szolgáltatásokat és üzeneteket, marketinget. Ez a legjobb! Tipikusan ugye nagyobb cégeknek a vezetői kell, hogy ilyenek legyenek.
Aztán a másik, aki nagyon sikeres tud lenni, azok a csináld magad marketinges vállalkozók. Ezek tipikusan egy személyes vállalkozások, vállalkozók, akik lehet, hogy saját maguknak készítettek egy WordPress weboldalt, ők csinálják a posztjaikat mondjuk Canvaban, vágják a videóikat, mondjuk InShotban, tehát a marketing feladataikat ők végzik el. Megtanulták, hogy hogy kell a Facebook, meg a Google hirdetési rendszerét kezelni és ezzel tök jól elvannak, nagyon jól beindítanak egy vállalkozást, és erre a legtöbben alkalmasak.
Mondom, hogy mi az, ami hibás, és amiből sose láttam sikert. Az olyan cégek, vagy az olyan cégvezetők, akik azt mondják, hogy: „Én tudom, hogy ez a marketing fontos, valaki ezt intézze el nekem, nekem nincs időm ezzel foglalkozni.”, olyat egyszerűen még sosem láttam sikerrel járni. Kivéve max, ha van egy tonna pénzed és tudsz egy kiváló marketingest, vagy akár egy marketinges csapatot. De ezekből a vállalkozókból általában hiányzik az a fajta marketing szemlélet, ami alapján egy ilyen jól dübörgő marketing stratégiát össze tudnának állítani. Ezért azt kell, hogy mondjam, hogy ez a hozzáállás – „Találjunk valakit, aki ezt az egészet elintézi.” – nem szokott sikerrel járni.
Az, hogy gyorsan felveszek egy marketingest, annak mindig az a vége, hogy „Gábor én már felvettem három marketingest és egyikkel sem voltam elégedett!”. Persze, mert a stratégiát, a legnagyobb kampányok üzenetét, a vevőismeretet egyszerűen nem lehet kiszervezni!
Ha úgy hozná az élet, akkor belekezdenél valami teljesen más jellegű vállalkozásba? Ha igen, mi lenne az?
Meg kell, hogy mondjam, gyakran elfog a kísértés. Heti szinten minimum egyszer, de inkább kétszer-háromszor konzultálok ügyfelekkel, nagyon sokszor újjakkal, és nagyon sokszor előfordul, hogy olyan vállalkozási modellt mondanak előre, hogy azt mondom „Úr Isten, ezt nekem kellene csinálnom!”. Egy kicsit megirigylem őket, szóval ilyenkor kicsit elfog a kísértés.
Wolf Gábor (Kép forrás: origo.hu)
De igazából nekem ahol az erősségeimet, a tehetségemet ahol a legjobban tudom kamatoztatni, úgy hogy közben a legjobban szórakozok és még pénzt is keresek vele, az az, hogy ha a Marketing Commandonak a kiterjesztésén dolgozom. Tehát, hogy hogy lehet még több vállalkozónak segíteni, még jobban segíteni, hogyan kell ehhez szervezetet építeni, vagy akár hálózatot, hogyan tudom a jelenlegi ügyfeleimet még jobban kiszolgálni és ehhez új termékeket, vagy szolgáltatásokat fejleszteni. Ez az, ami tényleg a legnagyobb különbséget jelenti.
Volt olyan esemény, vagy pillanat az eddigi pályád során, amire kifejezetten büszke vagy?
Hát rengeteg! Komolyan. Múltkor láttam egy interjút egy rapperrel, aki elmesélte, hogy amikor életében először kapott 100 ezer dollárt egy koncert bevételeként, azt mondta, hogy az a világ legjobb érzése volt. Azóta egy-egy koncertjén már több millió dollárt keres, de az nem okoz akkora örömöt, mint az az első 100 ezer dollár.
Én is úgy emlékszem vissza, hogy a legelső nagy kampányunk, még a kétezres évek elején, aminek a bevétele 3,5 millió forint volt, az tényleg…akkor utána táncoltunk, pezsgőt bontottunk, ujjongtunk, hight five-oltunk, szóval az csúcs volt! Arra nagyon büszkén emlékszem vissza.
Aztán ugyanilyen volt, amikor megcsináltam az első tréningemet. Utána, amikor már mindenki hazament, akkor emlékszem, hogy összenéztünk a stábbal és azt mondtuk, hogy „Úr Isten ez milyen jó!”. A jól végzett munka öröme… Aztán mikor az első expónál összehoztunk több, mint ezer nézőt. Tehát ezek tényleg csodálatos dolgok, amikre nagyon büszkén emlékszem vissza.
De volt egy olyan kampány, amit kiemelnék. Egyszer, amikor a könyvem már olyan 3-4 éves volt, akkor elmentem vért adni. Rendszeres véradó voltam mindig is. Akkor bejött egy új szabály. Fölkerült egy olyan kérdés a kérdőívre, hogy tartózkodtál-e Angliában abban az időben – egy elég széles, 10 éves időszakot adtak meg – , amikor terjedt ott az a kergemarha-kór. Mert ha igen, akkor nem adhatsz vért. Ezen teljesen ledöbbentem. Kérdeztem azt, aki foglalkozott ott ezzel, hogy csinálhatok egy olyan analízist, ami engem kvázi tisztáz ez alól? Azt mondta, hogy nem, amíg ez a szabály érvényben van, addig én Magyarországon nem adhatok vért. Ezen nagyon felhúztam magamat és kiírtam egy Facebook posztba, hogy:
„Figyeljetek, ez történt, én már nem adhatok vért, de akkor itt már a következő legjobb, amit tehetek: ha valaki most elmegy vért adni és utána posztol róla ide ehhez a poszthoz, vagy a poszt alá odanyom egy szelfit ahol éppen vért ad, akkor ajándékba elküldöm neki a könyvemet!”.
Szerintem valami 200-an posztoltak, tehát nagyon sok liter vért – messze sokkal többet, mint amennyit én tudtam volna adni –, sikerült összeszedni ezzel a kampánnyal, és erre máig nagyon büszke vagyok.
És az utolsó, amit ebben megemlítenék, hogy az utolsó előtti marketing szuperkonferencián, amit mi a VIP ügyfeleinknek tartunk – és tényleg egy ilyen nagyon klassz rendezvény –, ott volt valami susmus és lehetett látni, hogy valami konspirációra készülnek az ügyfelek. Amikor fölmentem, hogy elkezdjem a következő előadásomat, fölrohant az egyikük és azt mondta, hogy „Bocs Gábor, de kell mondanunk valami!”, és átnyújtották a Legemberibb Marketinges díját Krisztinek, Rékának és nekem. Az valami annyira jól esett, hogy hát…ezek azok a pillanatok, amikért érdemes szerintem vállalkozást kezdeni!
Tervezel a közeljövőben új könyvet kiadni?
Nagyon szeretnék, imádok könyvet írni és kiadni, de nem. Jelenleg a fókuszom a gotomarketingen van.
A gotomarketinget úgy kell tekinteni, hogy gyakorlatilag minden hónapban kapsz egy új könyvet, mert annyi új anyagot teszünk oda föl, hogy az gyakorlatilag Magyarország legnagyobb KKV marketing könyvtára. Nekem most tényleg ott van a fókuszom, úgyhogy nincs időm könyvet írni.
Wolf Gábor nagy sikerű könyve (Kép forrás: bookline.hu)
Mindenkinek a legjobbat tudom javasolni azzal, ha neki fontos a marketing, ha neki fontos az, hogy a marketing segítségével felhúzza a cégét, akkor ott az a könyvtár nyitva. Havi egy könyv áráért hozzáférsz egy komplett marketing tananyag könyvtárhoz.
Mi az, ami igazán feltölt egy nehéz nap után, hogy szoktál kikapcsolódni?
Nincsenek nehéz napjaim. Tehát ahogy az előbb elmondtam, csak olyan munkákat végzek, amiket szeretek, amiket élvezek, amiben jó vagyok, ami feltölt.
Járok edzeni, most már 8 éve minden nap gyakorlatilag. Az nagyon fontos, azt délben csinálom. Reggel van egy ilyen kreatív szakaszom, ahol tudok valami értéket teremteni, lerakni az asztalra. Aztán utána jön az edzés, az egy ilyen reset, és akkor délután van még egy ilyen kreatív szakaszom. És ez így tök jó.
És végül, de nem utolsó sorban, milyen tanácsot adnál annak, aki most kezdi a vállalkozását?
Mint marketinges a legelső tanácsom az az, hogy pozícionálj! Nézz körbe, hogy a te iparágadban milyen cégek vannak. Hogy csinálják, mit csinálnak, kinek adnak el, mit adnak el, és valamit csinálj máshogy, mert különben eltűnsz a zajban! Tehát vagy specializálódj egy vevőtípusra, specializálj egy terméktípusra, adj hozzá valamit, amit a többiek nem. Különböznöd kell, mert különben nem fognak észrevenni! Nem lesz ok, hogy tőled vásároljanak és ne mástól. Ez az első.
A második tanácsom, hogy piackutass! Ugye erről az előbb beszéltem. Enélkül csak ilyen fantáziavállalkozások épülnek, amik általában találkoznak a valósággal és tönkremennek. Piackutass, mérd, építsd, tartsd rajta az ütőerén az ujjadat!
A harmadik, és ez az utolsó tanácsom, hogy tegyél minden nap valami konkrétat, ami behoz legalább egy új ügyfelet! Nekem ez egy alapfilozófiám minden vállalkozás számára. Nincs olyan, hogy ma adminnal foglalkozunk. Vagy felhívsz egy régi ügyfelet, vagy kérsz egy ajánlást, vagy kiraksz egy promot, ami egy jó ajánlatot odatesz az emberek elé. Vagy felprogramozol egy új hirdetést, vagy kiküldesz egy e-mail kampányt, vagy beszélsz egy másik vállalkozóval, hogy van-e esetleg valami ajánlat, amit a te vevőidnek feltehetnél. Tartotok egy előadást a te vevőidnek, tehát minden nap legyen valami, ami behoz egy új ügyfelet. Ez a legjobb tanácsom és azt hiszem, hogy ez jól fog szolgálni téged az egész vállalkozói életedben.
Köszönöm szépen ezt az interjút, köszönöm szépen még egyszer Csilla, és sok sikert kívánok neked és az ügyfeleidnek is! Csáó!
Én is nagyon szépen köszönöm Gábornak az interjút! Remélem, hogy sok hasznos infót nyertetek belőle, bár biztos vagyok benne, hogy ez így van, és azt is remélem, hogy legközelebb is sok hasznos tanáccsal, vagy ötlettel tudok majd nektek szolgálni! Sziasztok!